Przejdź do treści
1. Strona główna
Przejdź do stopki

Projekt mPotęga

Treść

 We wrześniu w ramach projektu odbyły się warsztaty dla rodziców o tematyce:

- tabliczka mnożenia na palcach,
- różne sposoby pisemnego dzielenia i mnożenia
- "sztuczki" matematyczne
- Jak mnożyli Hindusi?
- Jak mnożą Chińczycy?
- Przygotowanie domina, kart piotrusia i memory
- jak pomagać uczniom w mnożeniu poprzez zabawę

 

Również odbyły się warsztaty dla uczniów:

- mnożenie na palcach
- matematyczne "sztuczki" szybkie mnożenie przez 9, 11, 11-19,
- sprawdzian na mistrza tabliczki mnożenia
- rozdanie certyfikatów mistrza mnożenia
- uczniowie podczas warsztatów wykonali maxi planszę edukacyjną TWISTER MATEMATYCZNY, który na kolejnych spotkaniach zostanie wykorzystany do działań dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia zarówno w pamięci jak i pisemnego.

Uczniowie na zajęciach projektowych przyrodniczo-matematycznych omówili temat oszczędzania wody, jakie są sposoby oszczędzania wody, następnie na podstawie przyniesionych rachunków za wodę obliczali średnie zużycie wody na miesiąc na mieszkańca. Kolejnym etapem było zsumowanie wszystkich danych i obliczenie średniego zużycia wody na mieszkańca Mochnaczki Wyżnej.

Na rajdzie pieszym „ Jaworzyna Krynicka” uczniowie mierzyli czas przejścia ścieżki edukacyjnej, sprawdzili odległość jaką pokonali, oraz zapisywali napotkane na ścieżce gatunki drzew liściastych i iglastych, na kolejnym spotkaniu projektowym ich zadaniem będzie obliczenie średniej prędkości marszu na ścieżce edukacyjnej, oraz wyliczenie procentowego udziału poszczególnych drzew.

W październiku w ramach projektu odbyły się warsztaty dla rodziców na których z rodzice grali w gry logiczno matematyczne pozwalające łatwiej przyswoić poznane w szkole treści. Poznane gry ukazały rodzicom w jaki sposób mogą bawić się ze swoimi dziećmi jednocześnie utrwalając z nimi zagadnienia matematyczne. Wśród prezentowanych gier pojawiły sie 4 opcje bingo: do trenowania pamięciowego dodawania, odejmowania,mnożenie i dzielenia. Koleją grą były szalone zakupy trenujące szacowanie oraz wykonywanie obliczeń pieniężnych w pamięci. Późnej zagraliśmy w transformację - grę trenującą klasyfikację figur płaskich, orientację i wyobraźnię. Podobną i ostatnio grą był digit. Rodzice świetnie bawili się grając w gry. Warsztaty te miały również na celu ukazanie innego sposobu spędzenia wolnego czasu z dziećmi poza światem Internetu i telewizji, a dodatkowo poprzez takie gry można wiele powtórzyć i utrwalić zagadnień matematycznych.

Uczniowie na zajęciach projektowych przyrodniczo-matematycznych obliczyli średnią prędkość marszu na ścieżce edukacyjnej Jaworzyna. Wyliczyli procentowy udział drzew liściastych i iglastych spotkanych podczas przemarszu, z których uzyskali wynik że głównym gatunkiem liściastym jest buk i jest go 80% w związku z czym jest to drzewostan liściasty dokładnie buczyna. Z drzew iglastych spotkali zamierającego świerka który w 70% był uszkodzony bądź zamierający, a 30% to młoda jodła.

Na warsztatach matematycznych z dziećmi przedstawiliśmy sposób na pisemne dodawanie i odejmowanie z magnetycznymi modelami tysięcy, setek, dziesiątek i jednostek. Dzieciom bardzo przypadł do gustu ten sposób, ponieważ z abstrakcyjnych działań zamieniliśmy je na działania na elementach. Później ćwiczyliśmy zamiany jednostek wagi i długości grając w trójkątne domino,. Następnie  stworzyliśmy grę wielkoformatową "CAŁKOWITA GĄSIENICA" - dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych, sprawiających problemy. Zrealizowano również dział "matematyka w kuchni"  - uczniowie przeliczali jednostki wagi i długości grając w różne układanki.

 

W listopadzie w ramach realizacji projektu „Kreatywna Matematyka” w Naszej szkole odbyły się następujące działania:

- w ramach kreatywnego piątku uczniowie klas IV- VI wykonywali gry planszowe przygotowywali quizy matematyczne w które później grali, jak również przekazali je dla młodszych kolegów i koleżanek z klasy trzeciej, którym objaśnili zasady gry i wspólnie rozwiązywali matematyczne łamigłówki.

- na lekcjach projektowych uczniowie zostali podzieleni na 3 osobowe zespoły w których na przyrodzie zmierzyli za pomocą taśmy mierniczej wymiary placu zabaw, następnie wykonali szkic placu zabaw, na matematyce przeliczyli w odpowiedniej skali swoje zmierzone wymiary placu i następnie na przyrodzie na podstawie przeliczonych w skali wymiarów wykonali dokładny plan placu zabaw.

 

Dzięki tym zajęciom uczniowie na bazie własnych doświadczeń nauczyli się mierzyć odległości szacować w terenie, przeliczać skalę, oraz wykonywać plan rzeczywistego obiektu.

W ramach warsztatów, przy wykorzystaniu zakupionych z projektu pomocy zrealizowano w klasie VI tematy sprawiające największe trudności tzn. klasyfikowanie czworokątów (wykorzystanie krzyża geometrycznego), obliczanie pola figur płaskich (wykorzystanie zakupionej gry "jakie masz pole") - po tych warsztatach osiągnięto wysokie wyniki ze sprawdzianu, a także rozróżnianie i budowanie graniastosłupów (zakupione klocki Reco).

Uczniowie klas IV stworzyli gry wielkoformatowe "Łap Muchy" dotyczące dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.

Klasa V ćwiczyła umiejętności dotyczące "matematyki w sklepie" tworząc  i grając w grę "zakupy".

Zapraszamy do obejrzenia zdjęc:

goo.gl/photos/VCYHmevjuV9Tj9zU7

 

 

38192